Emmett ❤️

Efter en jättebra graviditet men med två igångsättningstider som aldrig blev av, fick vi till slut komma in till förlossningen måndagen den 23/11 2015. 

Egentligen skulle vi fått åka hem utan någon bebis den dagen också. Men jag vägrade och efter övervägande fick vi till slut stanna kvar trots att jag endast var öppen 2 cm, vilket jag även varit de tidigare gångerna.  
Jag skulle få en ballong satt vid livmodern för att hjälpa till med öppningen men när de skulle sätta in den hade det hänt grejer och jag var redan öppen 4 cm så ballongen skulle inte göra någon nytta. 

I samband med detta började mina egna värkar sätta igång, de kändes men var inte direkt onda. Kl 14.20 var epiduralen satt, vilken var anledningen till att det skulle bli igångsättning överhuvudtaget. För att hinna få den. 

Jag hade regelbundna värkar efter det men i och med bedövningen så kändes de inte nämnvärt och jag tyckte det gick superlätt. Jag fick prova sitta på pilatesboll denna gången och det var jätteskönt. Tidigare har jag endast legat still i sängen, nu var det skönt att kunna röra sig lite mer och känna mer kontroll. 

Vid strax innan kl 18 så fick jag värkstimulerande dropp då värkarna avtagit i kraft, de ökade dosen två gånger och då satte det igång på riktigt.. Onda värkar som jag behövde lustgas för att ta mig igenom, och samtidigt skulle jag upp på sängen för kontroll.. Det gjorde hemskt ont att ligga på sängen, men fick hoppa ner ganska snart igen då jag var öppen ca 8 cm.. Det dröjde inte länge förrän jag kände att det började trycka på och jag ville verkligen inte tillbaka upp på sängen. 

Jag blev erbjuden att föda på förlossningspall och så fort jag satte mig började krystvärkarna. Den här gången hade jag betydligt mer kontroll, jag tog till och med bort lustgasen ett tag för att känna mig klar i huvudet, trots den djävulska smärtan. Skönt var det också att Fredrik satt bakom mig och kunde på så vis vara mer delaktig.. Kl 18.34, på tredje krystvärken kom han ut, vår älskade lillprins! 

Jag kände mig ovanligt pigg efteråt även om yrseln var ett faktum när jag skulle duscha. Vi stannade kvar över natten och på förmiddagen dagen efter hämtades Elmer för ett första möte med lillebror, och vi åkte hem allihop tillsammans ❤️


Sötaste lillebror. 49 cm, 3300 g



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0