Eftervärkar?

Två dagar efter förlossningen började jag få ont i magen. Helt naturligt trodde jag då alla pratat så mycket om de här hemska eftervärkarna man troligtvis får efter tredje barnet. Efter Enya kan jag inte komma ihåg att jag kände något mer än när hon ammades, och det är inte vanligt att känna efter första. Efter Elmer kände jag heller ingenting, men eftersom jag valde att inte amma honom så fick jag tabletter på morgonen efter, några för att mjölkproduktionen inte skulle starta och några för att livmodern skulle dra ihop sig. 

Den här gången fick jag endast tabletter för mjölkproduktionen, och även om jag påpekade att jag förra gången även fick för livmodern sa de endast att jag skulle ta smärtstillande. Så det gjorde jag, fast utan verkan. 

Det onda i magen blev bara värre och värre, jag kunde knappt stå raklång för det gjorde så ont, och ligga ner var lika illa. Satt jag i soffan gick det an, men så satt jag också där hela dagarna och fick inget annat gjort. Smärtan jag hade var värre än krystvärkarna och jag sa till Fredrik att jag hellre skulle fött barn igen än att ha sådär ont. 

På fredagen fick jag tid för kontroll. Läkaren förstod inte alls varför jag hade sådan smärta och hon höll med mig om att skulle det vara eftervärkar, borde jag haft uppehåll i smärtan men eftersom jag hade konstant smärta så trodde hon att det var något annat. 
Efter undersökning kunde hon se en liten infektion och jag fick två olika antibiotikatabletter och vänta över helgen för att se om det blev bättre. 

Därifrån blev det bara värre, och på söndagen hade jag så ont så jag ringde 1177 för att rådfråga dem. Hon bokade in mig på måndagen till BB-mottagningen för såhär skulle det ju verkligen inte vara..

Måndagen kom och jag fick träffa en annan läkare. Han klämde på magen och sa att jag inte borde ha sådär ont, men förstod inte heller varför jag hade det. Infektionen hade gått ner något men jag hade feber trots antibiotika och det var väldigt märkligt tyckte han. 
Han såg något på ultraljudet som ev inte skulle vara där men efter rådfrågat en kollega så var det okej att ha så när det bara gått en vecka efter förlossningen. Däremot fick jag tabletter för livmodern och han förberedde mig på värre smärta i 3 dagar då jag skulle ta de här pillren. 

Såhär i efterhand så kände jag aldrig något av tabletterna, jag kände mig däremot lite yr första kvällen och som om jag skulle börja bli sjuk, men sedan vände det och magvärken blev bättre ganska snart även om jag fortfarande hade ont i ett par dagar till. Tänk om jag hade sluppit värken hela den veckan om jag fått de där tabletterna från början? Jag tror det iaf..

Nu är jag helt återställd och det är såklart väldigt skönt. Tyvärr tog det nästan två veckor och jag missade den här mysiga bebisbubblan man ska vara i såhär efteråt. Och i samma veva blev min pappa dålig och nu är min värld ett kaos så njuta av familjen är det sista jag kan göra just nu..


En vecka med lillprins 💕

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0