Sjukstuga och kalas

Efter att jag skrev förra inlägget så blev jag sjuk. Började med frossa och sen var det kört. Feber + frossa i 2 dygn ungefär och sen en "fucked up" mage på det. Inte najs alls! Magen blev inte bra förrän nu lagom till helgen, men nu mår i alla fall jag bra.

Sämre är det med barnen. Enya kom till oss i fredags och direkt när hon klev ur bilen här hemma så rann det från hennes högra öga och fortsatte göra hela dagen plus kvällen. Vi ringde folket som vi skulle ha på kalas dagen efter och meddelade att vi hade misstänkt ögoninflammation och att gästerna fick välja om de ville komma eller inte. På lördagen sen när Enya vaknade så var hennes öga fint igen men däremot hade Elmer gett ifrån sig två rejäla kaskadspyor på morgonen. En i sängen vid 5.30 så vi fick slita ur alla sängkläder och bädda rent, och sen vid 7 gav jag honom mat igen, vilken han spyr upp direkt efteråt. Den här gången i min säng, på hela mig och lite på Enya som satt bredvid, så det blev duschen för Elmer och slita bort mina sängkläder också.
 
I samma veva så tog vi tempen på honom och den låg på 38,5. Vi var i kontakt med 1177 och de bokade in oss på barnjouren 10.45 och Fredrik tog med sig Elmer och åkte. Jag och mormor stannade hemma med Enya och gjorde iordning för kalaset. Folket valde att ändå komma, så vi hade en lägenhet att städa samt en tårta att göra klart.

Det blev ett bra kalas för Enya, trots att halva familjen var på sjukhuset. Hon lekte med Linuz och Melwin och öppnade fina presenter. Helnöjd med kalaset om man frågar henne. Medan kalaset pågick fick Elmer febernedsättande men var slö hela dagen och det slutade med att de fick stanna kvar över natten för observation. Min mamma var snäll och stannade kvar hos Enya efter kalaset så jag kunde åka in till mina grabbar.

Tyvärr får man inte stanna över natt båda två, så det blev Fredrik som stannade kvar och jag åkte hem och sov. Elmer var rätt pigg under de timmarna jag var hos dem, men efter jag åkt ökade febern och han fick mer febernedsättande. På morgonen när jag kom in igen så sov han men han var feberfri så vi fick äntligen åka hem. De hade tagit flera prover på honom men de visade ingenting, så läkarna kunde inte göra mer än gissa. Någon trodde magsjuka då han kräktes, och han bajsade även vatten en gång, men på morgonen trodde de inte att det var det trots allt. Men, ja, de verkar inte veta vad det var så vi är fortfarande ovetande om vad han åkt på.

Min gissning är dock att han fick min och Enyas basilusk..

Igår kväll blev det lite kaos, men vi klarade ut det med. Började med att Enya hostade massor under kvällen och innan läggdags fick hon nässpray och hostmedicin. Efter jag läst godnattsaga gick jag till soffan för att mata Elmer. Han var inte alls intresserad av maten utan kräktes en del istället, tillräckligt mycket för att få på sig allting själv, plus i handduken vi alltid har till hands. Medan jag torkade iordning honom så ropade Enya på mamma med ett hjärtskärande skrik och jag förstod direkt att något var fel. Fredrik fick springa in och ja, hon hade hostat så mycket att hon kräkts över sig själv. Sängen klarade sig bra, men hon var ju tvungen att göras iordning.

Enya grät helt förtvivlat i badrummet och Fredrik stod bredvid och hulkade, så det slutade med att jag fick ta över. Blev duschen för Enya och i med pyjamasen direkt i tvättmaskinen. Första kräkset med "mat" som jag behövt ta hand om, och jag hatar verkligen spyor men jag klarade detta riktigt bra! Jag lugnade Enya och sa att det inte var någon fara, utan att det händer så ibland. Hon lugnade sig efter duschen och jag lärde henne att luta sig över toaletten ifall det skulle komma något mer. Hon hostade och hulkade men det kom aldrig något, vilket var skönt.

Vi ställde en hink bredvid sängen ifall det skulle varit magsjuka men det blev aldrig något mer. Idag är hon fortfarande hostig men mest snorig. Hoppas det vänder snart i alla fall! Hon borde ju kunna få fira sin födelsedag utan sjukdomar i alla fall..

Men inte nog med det. När jag tog hand om Enya så fick Fredrik i Elmer maten, men en timma senare spydde han upp allt igen. In med ungen i duschen och jag ringde BAVA (avdelningen där vi låg på sjukan) och de skulle återkomma. Under tiden fick vi i Elmer mer mat och till slut tyckte de att vi skulle avvakta då han fick behålla maten.

Inga fler spyor idag men Elmer har lämnat mat båda gångerna idag på dagen. Får se hur resten av dagen blir, förhoppningsvis lugnt. Nu räcker det med skit tycker jag!

Ikväll kommer Fredriks familj och vi ska grilla. Ja, om ingen lyckas bli sjuk vill säga. Det händer ju alltid något när vi har planer..



Stackars liten gnyr..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0