Värst vad det tog..

Oj, oj, oj vad infekterat mitt förra inlägg blev! Många förstår verkligen hur jag menar, medan andra inte alls förstod min poäng.


Jag tog Fredriks vän som ett exempel bara, eftersom det var något som kom upp just nu. Inget fel med det tycker jag, jag skrev inte ut vem det var, eller något annat som är privat.. Ber om ursäkt om någon tror något annat, det var absolut inget illa menat!

Jag förstår mycket väl att han tjänat ihop sina pengar, och han hade turen på sin sida att vinna en resa. Men det hade ju inte med saken att göra. Grejen är att folk blir avundsjuka ibland, och det var det jag ville ta upp. Jag blir avundsjuk och det står jag för, utan att för den delen missunna andra pengar och eventuell lycka det ger. Jag kan trots min avundsjuka bli glad för andras skull! Förstår inte hur någon kan påstå annat?

Sen vill jag bara säga att jag självklart förstår att jag måste kämpa för att komma dit jag vill i livet, men just nu är det lite svårt. Ingen anställer en gravid kvinna som har 3 månader kvar till förlossning, och efter det kommer jag vara mammaledig, men när mammaledigheten är slut så ska jag också börja kämpa. Jag vet åt vilket håll jag vill i livet, och sen vet jag mycket väl att pengar inte är allt, men väldigt mycket enligt mig.

Jag är överlycklig över allt jag har och skulle inte vilja byta liv mot någon annans, men som vanlig svensson är det väldigt vanligt som någon skrev, att alltid vilja ha mer. Avundsjuka drabbar ju alla bevisligen, kanske mig mer än andra, men so be it. Förstår bara inte att det är ett så känsligt ämne..


Och ja, jag är bara mänsklig som alla ni andra. Jag är ledsen om mina åsikter sårar någon, det var inte det jag ville åstadkomma.. Verkligen inte!

Kommentarer
Postat av: jessica

Det är skillnad på att vara avundsjuk och att missunna någon något.

Självklart blir man avundsjuk när någon vinner en resa för 60 000:- men det innebär inte att man anser att den personen inte bör få någon resa. Hur svårt kan det vara?

Jag vill med ha en gratis resa. Självklart vill jag det. Varför skulle jag inte vilja ha det? Vi lever i ett samhälle som styrs av pengar. Då vill man ha pengar.



Avbetalning är inte alltid idioti som någon skrev. Har man råd med sina betalningar är det inte fel. Det är ganska svårt att köpa exempelvis en ny bil kontant. De är ganska dyra.

2009-12-09 @ 23:08:40
Postat av: Sani

Visst kan man känna avundsjuka, det tråkiga är att folk inte verkar förstå exakt vad avundsjuka är för något. Avundsjuka är ingenting annat än en negativ känsla så då är det inte så konstigt att den bemöts på ett negativt sett. Jag förstår inte avundsjukan och kommer aldrig acceptera det. Visst att man kan tycka "åh, det där vill jag också vinna/ha/uppleva" osv men sånt är inte avund, avund är en annan nivå när man istället vänder lycka till en negativ sak.



"Avundsjuka är en (varaktig) känsla av avund och missunnsamhet."



Men visst, alla har olika åsikter även om ordet faktiskt har en klar betydelse och den är allt annat än positiv.



Tack för mig. :)

2009-12-09 @ 23:31:09
Postat av: Evelina

Okej, jag använde mig av fel ord, men ni förstod säkert ändå vad jag menade. Och jag missunnar inte någon någonting, bara så ni vet :)

2009-12-10 @ 00:39:57
URL: http://eeia.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag är bara 21 men har haft det gott ställt hela livet. Nu pluggar jag på heltid men har ändå gott om pengar tack vare massa besparingar. Vet att folk är avundsjuka på mig o tycker mitt liv verkar så himla bra... MEN jag är ju avundsjuk på såna som dig! Du har en jättesöt dotter, en kille du är kär i o nu väntar ni barn. Jag däremot har bara träffat dåliga killar! När jag läser dina inlägg tänker jag på hur bra du har det, på ditt sätt! :)

2009-12-10 @ 13:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0