Svensk avundsjuka

Fredrik har en vän som har det ganska bra ställt. Välbetalt jobb, fräsch lägenhet och håller på att bygga hus nu. Nu har han dessutom vunnit en resa till valfritt ställe för 60 000 kr!

Jag förstår verkligen inte hur vissa kan ha sån tur, eller handlar allt bara om att de "rika" blir ännu rikare?
Så har det alltid varit för mig, redan från ganska ung ålder. Har man tittat på bingolotto är det samma personer som vinner flera gånger, de som vinner en ny bil köpte ny förra veckan och så vidare. De som när jag var ung, redan bodde i villa, vann självklart en massa pengar på lotto, medan vi nöjt fick leva vidare hemma i vår 3-rummare där mamma gick hemma och inte hade något jobb.

Så är det nu med tycker jag. Jag ska inte alls sticka under stolen med att vi inte alls har mycket pengar, det säger sig ju självt när jag bara har arbetat 6 månader i mitt liv. Fredriks lön är inte jättefet direkt, sen har han en resekostnad vi måste leva med, vi har avbetalningar och bara ett halvt barnbidrag. Inte jättefett som sagt, MEN vi klarar oss. Visst kan vi inte alls göra några spontanköp eller göra som vi vill här hemma, och när bebisen kommer blir det ännu värre, men vi klarar oss som sagt.

Däremot tycker jag det är fruktansvärt orättvist att vissa människor har all tur i världen. Och jag vet att pengar inte köper lycka, men visst sjutton skulle jag bli mycket lyckligare om vi hade lite fler tusenlappar att leva av varje månad! Jag skulle må bättre själsligt, jag skulle säkerligen få en bättre relation till Fredrik, jag skulle slippa oroa mig för om pengarna verkligen räcker till, osv osv..

Jag missunnar verkligen ingen att ha "mycket" pengar, eller de som vinner saker, tvärtom! Men jag kan samtidigt inte sluta undra.. När är det egentligen vår tur att få det gott ställt? När kommer vi vinna en jättelyxig resa eller mat för 10 000? Typ aldrig, för det är vi som verkligen behöver det som aldrig får det..


Hej, mitt namn är Evelina och jag är drabbad av den svenska avundsjukan. Är du det med?
Välkommen!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag är med avundsjuk. Det är väl alla mer eller mindre. Men vad man än har så vill man ha mera. Alltid. Jag tjänar inte dåligt alls men vill ändå ha mera. Tror inte man bli nöjd. Och skulle man någon gång vinna så mycket pengar att man aldrig skulle kunna göra av med dem så får man nog andra bekymmer. Aldrig blir det lugn och ro =)

2009-12-09 @ 18:15:18
Postat av: lena

och det ENDA du kan göra om du vill ha det annorlunda är att ha lite jävlar annamma, gå igenom en tuff men bra utbildning och skaffa ett välbetalt jobb. Jobb på Ica eller bara vänta på storvinsten blir du nog inte rik på.. du får ta saken i egna händer om det är viktigt för dig att få bättre ekonomi.. eller så låter du bli och är nöjd och glad som det är. Jag är med avundsjuk på folk med pengar men oftast har de jobbat som satan för dem, eller någon i en högre generation. Ta en lott då och då så har man iallafall chansen att vinna. Vi jobbar som satan, och jäklar i mig vad vi förtjänar de pengar vi en dag ska tjäna =) Sen har vi ju snart 2 barn med, både du o jag, det är ju rikedom det med =)

(långt inlägg, bara välment..)

2009-12-09 @ 19:04:55
Postat av: Anonym

Utbilda dig och skaffa ett jobb då!

2009-12-09 @ 19:08:27
Postat av: Evelina

Vad roligt det är att de med "spydiga" kommentarer är de som är anonyma. Heja! :P

2009-12-09 @ 19:38:29
URL: http://eeia.blogg.se/
Postat av: Lollo

Jo, den svenska avundsjukan kommer alltid finnas. O klar man är avundsjuk på olika saker o människor, helt klart! Men huvudsaken är att man har mat på bordet och kan betala sin hyra. Och jag förstår hur du menar med att de du skulle må mycket bättre om du hade några tusenlappar extra o leva för varje månad! Jag hade det förut, när jag jobbade. Då hade jag det bra och kunde köpa vad jag ville. Ja, innom rimliga gränser alltså, men ville jag köpa nya kläder, skor eller når, då gjorde jag det. Men nu, när man lever på csn, som desstom är UNDER existensminimum, då känns det i plånboken kan jag lova!!! Nu går man inte och köper vad man vill ha längre. Nu vänder man på kronorna istället... Samtidigt som man inte ska haka upp sig på pengar, för pengar är inte allt! Men en bra stor del i välmåendet... :S

Så jag förstår dig!!

Men vänd på det hela, tänk på att du har så mycket annat i ditt liv, du har träffat mannen i ditt liv, du har din underbara dotter, och du har en liten prins på g!! Glädjs över det och glöm pengarna! :D

Kram!!

2009-12-09 @ 20:01:06
URL: http://vitloksflikkan.blogg.se/
Postat av: jessica

Jag skrev första inlägget. Men jag är inte spydig. Jag är snäll.

2009-12-09 @ 20:49:16
Postat av: Evelina

hehe, jag menade inte det första inlägget såklart, för det var inte spydigt =)

2009-12-09 @ 21:13:14
URL: http://eeia.blogg.se/
Postat av: vanessa

tycker det är fel av dig att uttala dig om hans liv, han har jobbat arslet av sig för det jobbet han har och för det livet han bestämt sig för att leva. att han råkade spela på en sida som visade sig ha en tävling under samma dag, när han råkade dras av alla dessa människor är väl knappast för att han ville få människor avundsjuka? ibland har vissa tur, och det ända det här handlade om var just tur.. jobbet,lägenheten och huset är något som vi har valt. Alla har ett val om vilket liv man vill leva.. så hela det här inlägget tycker jag är ett personligt påhopp om något som du absolut inte har en aning om.. tråkigt att människor idag inte kan glädjas av andras tur!

2009-12-09 @ 21:18:33
Postat av: Anonym

Alla har sina val och ambitioner - jag tror ingen har tur och helt plötsligt tjänar bra med pengar mm, man arbetar sig till det med hjälp av utbildning eller genom att söka och ta jobb, vad som helst.



Sen har ju alla olika utgifter - oxå ett val man gör, om man vill äta ute ofta, köpa kläder, åka bil överallt, små shoppa på närbutiken osv.



Så dom som du ser som dom som har mkt pengar - kanske har exakt lika MYCKET inkomst som du, men spenderar dom anorlunda.



Det finns alltid dom som har det bättre - och dom som har det sämre än dig. Karma.

2009-12-09 @ 21:32:22
Postat av: Camilla

Avundsjukan är tyvärr vanligare än vad folk vågar erkänna ....

Men som sagt MÅNGA människor Jobbar hårt för att ha allt men sedan har man dom som får allt på bara ett bananskal. och det är ju tyvärr väldigt orättvist här i världen... Vissa FÅR chansen att arbeta sej till det bra och vissa inte..

vanessa:

När jag läser detta inlägg tycker jag du är lite orättvis för det var ju bara ett exempel

om man läser vidare så handlade inte hela inlägget om din man/pojkvän

Men du kanske kan ha lite förståelse på för hur Evelina känner oxå ... som verkligen verkar få vända på varenda krona

hoppas iallafall att det vänder för er Evelina ... hoppet är det sista som sviker :D

2009-12-09 @ 21:33:24
URL: http://millzan.mittsejs.se
Postat av: Anonym

Avbetalningar = handla för pengar du inte har och alltså en sak du inte har råd med, idioti. Och så undrar du varför ni inte har pengar över....

2009-12-09 @ 21:38:31
Postat av: Sophie

Allt är relativt Evelina...tänk på vad du har,är pengar så viktigt? Du har ett friskt barn och behöver inte kämpa för att få henne att överleva vardagen. Jag tycker du är ganska rik om du ser det så...ta dig en tankeställare..men självklart är pengar ett måste,men inte lycka!, det kan jag lova. /Sophie

2009-12-09 @ 21:44:42
Postat av: Sophie

Jag har pengar förresten, vi kan byta liv?? jag tror inte du vill det.. :) vore jag dig skulle jag vara glad över att leva ditt liv,ibland kanske man behöver höra det..God jul på er!

2009-12-09 @ 21:49:44
Postat av: Anonym

nej jag förstår inte henne.. i mina ögon utgår hon från vårat liv i inlägget, en sak hon helt klart inte har en aning om..

2009-12-09 @ 21:57:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0