Besök på MVC

Okej, nu släpper jag gårdagens inlägg och börjar om på ny kula igen!


Jag kom nyss hem från stan, där jag och pappa varit. Pappa är alltid så snäll och ställer upp och skjutsar mig de gånger jag inte orkar ta bussen, det är guld värt. Jag har varit på rutinbesök hos mödravården idag, och eftersom det var en sån dum tid kunde inte Fredrik följa med, även om han hemskt gärna velat.

Mötet gick bra. Det togs stick i fingret, vi lyssnade på hjärtljuden som tickade på väldigt fint och så mättes min mage för första gången. Nu ligger magmåttet (eller SF-måttet som det heter) på 23 cm, och det kommer bli utgångspunkten för framtida mått, för att kunna avgöra om livmodern och barnet växer som de ska.

Jag vägde mig också, eftersom jag fått för mig att jag inte ska väga mig hemma så var jag ganska ivrig över att veta om jag gått upp mycket. Ca 1 kg sen en månad tillbaka och det var helt okej kände jag. Sammanlagt har jag gått upp ca 4 kg nu sen inskrivningen, med Enya gick jag upp 9 kg under hela graviditeten så jag känner att det kommer lägga iväg lite mer nu.
Inte så konstigt kanske, i och med att jag är mer sugen på onyttigheter den här gången, och så rör jag på mig betydligt mindre. Men jag hoppas att kunna hålla mig under 15 kg i alla fall, det är så himla svårt att gå ner det sen. Eller i alla fall att bli av med degmagen :)

Det enda som var mindre bra var mitt järnvärde, det låg på 113 nu och förra gången på 119. Så nu blir det att äta järntabletter och så håller jag tummarna på att värdet går uppåt och att min mage inte kör ihop sig totalt. Förstoppning är ta mig tusan inget kul, ni som varit det vet hur det känns! Nästan värre än att föda barn, men bara nästan ;)

Nästa möte kommer jag gå på i januari, då jag även ska göra glucosbelastningen. Fastande från kl 22 kvällen innan, får inte ens dricka lite vatten, och när jag kommer dit ska jag trycka i mig 3 dl sockerlösning samt vänta 2 timmar på provsvar.. Tror ni jag längtar till detta besök?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0